Predajňa, ktorá nemá svoj štýl, nemá ani budúcnosť. Dnešný trh nám ponúka obrovské množstvo rôznych obchodov, tovarov a značiek. Ak chcete, aby bol práve váš obchod úspešný, dajte si záležať na tom, ako vyzerá. Jednou z dôležitých vecí je správne ukladanie tovaru do regálov.
Vyberte si tie správne regály
Investovať do interiéru predajne je nevyhnutné najmä v začiatkoch podnikania. Tam však cesta nekončí, vášmu obchodu určite neuškodí, ak ho z času načas renovujete, vylepšíte či skrášlite. Postarajte sa o príjemné farby, doplnky, ale najmä o dostatok úložného priestoru. S tým vám pomôžu regály do predajní.
Pri výbere regálov a políc do predajne je potrebné mať jasnú predstavu o tom, aký tovar budete predávať a ako ho chcete usporiadať. Rozhoduje aj to, či potrebujete tovar chrániť sklom, vystavovať ho na vešiakoch a akou váhou budú regály zaťažené. Regály využijete nielen priamo v priestoroch predajne, ale aj v skladoch. Menšie a drahšie druhy tovaru je dobré chrániť sklom, v predajniach s potravinami by mali byť regály umývateľné.
Ak ste si už regály vybrali, prichádza na rad ďalšia dôležitá vec: správne usporiadanie tovaru. Problematikou starostlivosti o tovar a jeho vhodné usporiadanie sa zaoberá odbor zvaný merchandising. Jeho cieľom je dosiahnuť, aby tovar zákazníka upútal a čo najrýchlejšie putoval do nákupného košíka. Merchandising zahŕňa aj komplexnú starostlivosť o tovar, spôsoby jeho vystavenia v regáloch, dostupnosť, bezchybné a zrozumiteľné označenie, ale aj prácu s farbami či značkami.

Tovar v regáloch usporiadajte prehľadne a lákavo
Predstavme si niekoľko zásad, ktoré vám pomôžu predávať lepšie a efektívnejšie. Jednou z najdôležitejších vecí je dopĺňanie tovaru do maximálnej kapacity regálu. Mali by ste sa pritom riadiť pravidlom FIFO (first in, first out) – to znamená, že tovar s najbližšou expiráciou je umiestnený najbližšie k nakupujúcemu. Zároveň je potrebné vyhnúť sa úplnému vypredaniu istého druhu tovaru a včas ho objednať.
Vizitkou dobrého obchodu je aj označovanie tovarov platnými a zrozumiteľnými cenovkami. Užitočné môžu byť aj ochranné prvky, ktoré zabránia krádeži tovaru alebo jeho neželanému poškodeniu. Vystavený tovar by mal byť dobre viditeľný a otočený prednou stranou dopredu. Nezabúdajte na pravidlo: čo zákazník nevidí, to nekúpi.
Produkty by mali byť združované do logických skupín. Výrobky usporiadajte podľa tejto zásady: do hornej časti regálu patria menej známe značky. Do strednej časti regálu (v úrovni očí) ukladáme najžiadanejšie a najpopulárnejšie výrobky. Táto časť regálu sa zvykne nazývať aj zlatá polica. V spodných častiach regálov nájdeme lacné výrobky a produkty neznámych značiek.