Aké typy zdvihákov existujú?

Každý, kto kedy pracoval s ťažkými bremenami v autoservise alebo v domácnosti, dokáže oceniť kvalitný zdvihák. Ide o šikovné zariadenia, ktoré dokážu „vyrobiť“ veľkú silu pri malom zdvihu. Sú preto ideálne na pomocné práce pri montáži, v autoservisoch alebo na stavbách, navyše sú ľahké a jednoducho premiestniteľné. Aké druhy sa používajú v praxi?

Podľa mechanizmu fungovania rozlišujeme tri základné typy: mechanický, pneumatický a hydraulický zdvihák. Každý z nich má ešte viacero „poddruhov“, pričom najpoužívanejšie sú najmä tie, ktorú fungujú na princípe hydrauliky.

A male jacks up a car in a garage - fixing the wheel

A male jacks up a car in a garage – fixing the wheel

Mechanické zdviháky

Mechanické zdviháky fungujú pomocou mechanických súčiastok ako skrutky, ozubené prevody, páky a tyče. Sú poháňané buď manuálne, alebo pomocou elektromotorov. Poznáme skrutkové a hrebeňové mechanické zdviháky.

Skrutkové využívajú posuv voľne otočnej hlavice skrutky v matici, pričom skrutka by mala byť lichobežníkového tvaru alebo s oblým závitom. Musí byť samosvorná (vreteno) a jednochodová. Pomer sily na rukoväti k váhe bremena je malý, preto je možné takýto zdvihák používať aj na ťažšie bremená (až 35 ton do výšky 30 centimetrov). Matica sa pri otáčaní skrutky dvíha alebo klesá. Obsluhovanie skrutkových zdvihákov je ľahké, no ich účinnosť je malá.

Základom konštrukcie hrebeňového zdviháka je tyč s hrebeňovým ozubením, ktorá je uložená v plechovej skrinke. Hnacou silou je dvoj až trojnásobný ozubený prevod a zdvíhané bremeno zabezpečuje rohatka so západkou. Nosnosť hrebeňových zdvihákov je menšia ako pri skrutkových (2 – 30 ton), no majú vyšší zdvih (345 – 530 mm).

Pneumatické zdviháky

Pneumatické zdviháky využívajú ako pohon stlačený vzduch alebo výfukové plyny z vozidla a používajú sa na menšie hmotnosti (napr. na dvíhanie vozidiel). Rozlišujeme pneumaticko-hydraulické zdviháky alebo vankúšové zdviháky.

Pneumaticko-hydraulické zdviháky fungujú na princípe hydraulického mechanizmu a poháňania vzduchom. Na stláčanie vzduchu sa používa kompresor. Vzduch je základným hnacím motorom aj pri vankúšových zdvihákoch. Sú mobilné, veľmi ľahké a jednoducho sa prenášajú. Väčšinou sa predávajú s 1 – 3 vankúšmi.

Hydraulické zdviháky

Hydraulické zdviháky sa používajú na najťažšie bremená. Princíp hydrauliky je veľmi účinný – pracuje na základe tlakovej energie a fyzikálnej nestlačiteľnosti kvapaliny. Tlakom páky na malý piest sa kvapalina (olej) vytláča cez výtlačný ventil. Nádrž kvapaliny je uzatváraná sacím ventilom a bremeno sa spúšťa prepúšťacím ventilom. Nosnosť hydraulických zdvihákov je až 300 ton a zdvih 28 centimetrov. Najpoužívanejšie sú dva druhy – stĺpový a nožnicový zdvihák.

Nožnicový zdvihák je ideálny do pneuservisov. Keďže nie je pevne ukotvený do zeme a vyniká malou hmotnosťou, je maximálne mobilný. Na zdvíhanie bremien slúžia dva piesty a bezpečnostná západka, na pohon sa používa hydraulický systém s napájaním 230 až 380 V. V pneuservisoch sa nožnicové zdviháky používajú najmä pre rýchlu výmenu pneumatík.

Stĺpový zdvihák umožňuje dostať sa aj k spodným častiam vozidla. Vďaka svojej pevnej konštrukcii a ukotveniu do zeme majú vysokú nosnosť a stabilitu. V každom stĺpci sú nezávislé mechanické západky, ktoré fungujú ako bezpečnostný prvok. Rýchly pokles tlaku zase regulujú špeciálne ventily v piestoch. Existujú dvojstĺpové, štvorstĺpové a jednostĺpové zdviháky. Jednostĺpové môžu byť aj mobilné, vďaka čomu sa dá dostať sa aj na ťažko dostupné miesta.

Foto: bigstockphoto.com

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.